Moj
mininalni sin, od godinu i kusur, jako voli točkove i kao i svako dete, kolica.
Stalno gura svoja kolica, a voli da drži i mamu za ruku i ta je kompozicija
vrlo zahtevna za izvesti. I padne nama
na pamet, zapravo mom mužu, sad već pomalo nagriženom ravnopravnošću, da mu
kupimo kolica, za bebe, igračku, da gura. I ja saopštim negde tu ideju, kad
krenu saveti, da postoje kolica kao za pijacu, isto mala, igračka, pa da
postoje kolica kao u prodavnici, isto mala...samo da se izbegne da muško, dobije
kolica za bebe da gura. A zašto? Čemu služe igračke? Služe da nas pripreme za
uloge koje ćemo imati kao odrasli, a moj minimalni sin ne treba da gura kolica
kad odraste? Ne treba da bude tata, nego samo mamama treba da pucaju leđa u
manevru – gura kolica i drži mamu za ruku. E pa neće moći, ima da dobije mala
kolica koliko sutra.
Danas je 8.mart i ja ga vidim kao esnafski praznik, svih nas koji/e se borimo za povećanje
ravnopravnosti žena i muškaraca. Suština
je u borbi, u tom procesu, koji nije završen, koji traje, zato što je
partijarhat na delu.
Okosnica
svega je ekonomija, međutim čini se da je najveći problem i dalje u porodici, u
privatnoj sferi, u kući . I kada ste ekonomski nezavisne i puno radite i dalje
bijete bitke na dnevnom nivou, oko toga ko će šta uraditi. I te bitke su
iscrpljujuće. Zato što i kada nisu stvar praktična, jesu ideološka i principijelna.
Verujemo u ravnopravnost i hoćemo da budemo ravnopravne i ne možemo dozvoliti
da to ne budemo, čak i ako fizički, tu neravnopravnost možemo da izdržimo.
Dakle
i kada „imate preduzeće“ (geslo dela ženskog pokreta u Srbiji ove godine je „manite
se poklanjanja cveća, vratite nam naša preduzeća“) i imate porodicu vi ste u
ozbiljnom problemu u privatnoj sferi oko podele kućnih poslova, zapravo i više
od toga - oko organizacije života i toga da je sve vaša odgovornost. I ne možete
da izdržite, jer veliki deo energije trošite i na bes zbog nepravde. Nepravde i
nedostatka solidarnosti.
I nije to stvar izbora, jer neko mora. Odnosno
jeste stvar izbora, da živite same i/ili sa decom, da znate da sve morate same
i da vam bude nekako lakše, jer se ne natežete oko svake oprane viljuške,
opranih gaća, usisane mrve. Oko toga ko je šta zaboravio da ponese i uradi. U
redu je i izbor u kom žene ostaju kod kuće, zato što tako hoće, ali je u redu i
da muškarci ostaju kod kuće.
To je
sada tranzicija, u sferi kućnih poslova, tu mi bijemo bitke, danas. Ne zato što
nam je teško da radimo, nego zato što nije to naš posao koji mi povremeno
delegiramo, da nam neko pomogne, kad smo sprečene (a sprečene smo samo poslom),
pa i tada moramo da ostavljamo spiskove, jelovnike, autfite, zadatke... O tome
se zapravo radi.I o tome da kada ne uradimo ili ne uradimo dovoljno dobro primamo kritiku, a nikas iskrenu zahvalnost ili bar vidljivo prepoznavanje onoga što radimo, svaki dan.
Zato
država mora da uđe u privatnu sferu, jer je ovo neodrživo. Na primer, da se
propiše roditeljsko odsustvo i za očeve, jer će se time znatno smanjiti
diskriminacija mladih žena od strane poslodavaca (uradili Danci), da se
motivišu očevi da koriste porodiljsko odsustvo – svaka takva porodica dobija
neku mesečnu apanažu (imalo u Švedskoj); ili u krajnjem slučaju štrajk! Da malo
ništa ne radimo ili čekamo instrukciju i pitamo, čim završimo, je l sad imam
slobodno? I odemo. Negde. Da radimo nešto. Što rade slobodni ljudi.
This comment has been removed by the author.
ReplyDelete